menu

2019 blev det bedste år i AKKC’s 67-årige historie

torsdag 30. januar 2020 Med en rekordomsætning på 92 millioner kroner og et besøgstal på 559.000 (505.000/2018) til 1815 (1493/2018) arrangementer kan direktør Nicolaj Holm præsentere bestyrelsen for det bedste år nogensinde i Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC).

Omsætningen blev i 2019 10 millioner kroner bedre end 2018. En vækst alene i 2019 på hele 12,5 procent i en meget konkurrencepræget branche.

- Vi vækster på alle områder. Vi kommer ud af et år, hvor vi vækster med 27 procent på mødeområdet, hvor vi i forvejen er markedsledende. Vi har aldrig haft et bedre år på messeområdet, og på kulturområdet har vi haft den ene udsolgte forestilling efter den anden - med Maroon5 og Mariah Carey som kronen på værket. Det er svært ikke at være meget tilfreds med 2019, siger Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

I 2019 skiftede AKKC logo, satte sig for alvor igennem som landets bæredygtige mødested, og de seneste par års strategiske tiltag begyndte for alvor at give resultater.

- AKKC er en sund forretning - men vi befinder os i en stærk konkurrencepræget branche, hvor alle konkurrenterne opjusterer. Det er vi meget opmærksomme på, at vi kommer til at kunne imødegå, og vi kommer bl.a. til at satse på, at gøre Møde-Danmark grønnere, fortæller Nicolaj Holm.

Siden oktober 2017 har Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) været, og er stadig, Danmarks eneste internationalt (ISO 20121) certificerede bæredygtige eventsted. Og en helt ny afdeling for Bæredygtigt Værtskab med Jan Kvistborg i spidsen, er i det kommende halvår klar til for alvor at lægge fra land med helt nye bæredygtige tiltag.

Her godt to år efter den bæredygtige certificering har AKKC for 2019 registret en vækst inden for møde- og konferenceområdet på 10,5 procent til 1.521 arrangementer med 155.445 gæster (122.374 i 2018).

- Væksten kommer ikke alene fra vores seriøse arbejde med bæredygtighed. Det er dog uomtvisteligt, at AKKC har skabt sig et grønt og positivt ry i mødebranchen, som vi stille og roligt begynder at se effekten af, og den vil efter, hvad vi kan se, kun tiltage i 2020, siger en tilfreds grøn direktør, Nicolaj Holm.

- I 2019 cementerede vi vores rolle som Nordens Bæredygtige Mødested og Danmarks eneste kongrescenter med international certificering indenfor bæredygtighed. Og så har vi også med vores bæredygtige profil spillet en meget kraftig rolle i Aalborgs flotte femteplads på det internationale GDS-indeks.

På kulturområdet blev de store 2019-markører naturligvis de største navne med Maroon 5 og Mariah Carey. Begge store internationale stjerner, som AKKC trak til byen og som gav genlyd og gæster fra hele landet.

Anne, Sanne og Lis valgte at indlede deres store arena-genforeningstur i Aalborg i Gigantium. Wallmans on Tour spillede med succes for første gang i Aalborg, og på både musical og stand-up/comedyfronten markerede AKKC sig stærkt. Publikum kvitterede og strømmede til og besøgstallet til kultur steg med ca. 16.000 til ca. 120.000.

DanFish International blev igen en succes med stærke opkøbere, udstillere fra 40 lande, og 14.500 publikummer fra 50 lande. Fiskerimessen har overhalet de europæiske konkurrenter og står med succesen fra 2019 helt uimodsagt som den stærkeste inden for sit felt. Messeafdelingens aktiviteter havde med 95.423 gæster en samlet fremgang fra 2018 på ca. 7.400 gæster.

Foto: Jan H. Pedersen

Billetkontor: +45 9935 5566