07/01 2019
AKKC afslører: Vi stod bag de grønne spasmagere
En brainstorm på kontoret i Aalborg Kongres & Kultur Center udviklede sig før jul til en skør idé, som blev til virkelighed torsdag, fredag og lørdag i sidste uge. Formålet med mødet var at skabe anderledes idéer, som kunne være med til at sætte fokus på AKKC’s nye grønne logo, der blev offentliggjort nytårsdag.
Derfor indtog fem ’grønne mennesker’ Storcenteret og Aalborg gader, hvor de interagerede med de mange forbipasserende gennem high fives, dans og sjov mimik.
Noget af det, der var anderledes ved det grønne ”mediestunt” var, at der ikke var nogen afsender på de grønne spasmagere, så der var ingen, der kunne regne ud, hvorfor de var der – til stor undring blandt flere.
– Der var flere, som spurgte os, hvorfor vi var grønne og gik rundt på gaderne, og så var det virkelig sjovt blot at lave en mimik, der viste ”min mund er lukket”, for vi måtte ikke fortælle det eller sige så meget som et ord, forklarer Julie Aviaja Baden Hansen, der til dagligt arbejder i AKKC’s presse- og webafdeling, og som til lejligheden havde iklædt sig en af de grønne heldragter.
Afsløringen kom søndag
Søndag formiddag kom afsløringen af, hvorfor de grønne mennesker havde været udsendt i byen. Det blev blandt andet gjort på flere sociale medieplatforme, heriblandt AKKC’s egen Facebook- og Instagramside med video og billeder, der viste, at de grønne spasmagere havde indtaget gaderne for at skabe opmærksomhed omkring det grønne AKKC-logo.
Opmærksomheden op til afsløringen var dog også stor – for eksempel bragte social media fænomenet Anders Hemmingsen, der har 707 tusinde følgere på Instagram, en story i lørdags, der viste de grønne spasmagere på en rulletrappe i shoppingcenteret Friis.
– Vi er rigtig glade for, at vores måske skøre idé om at sende de grønne mennesker på gaden er blevet taget så godt imod, både blandt de forbipasserende og på de sociale medier. Vi havde det rigtig sjovt med at finde på idéen, og at dømme ud fra responsen, så efterlod den et ekstra smil på læberne hos dem, der så dem. Da målet var at skabe lidt ekstra opmærksomhed, så må det siges at være godkendt, forklarer Nicolaj Holm, direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center.