01/07 2021
AKKC vinder store udbud i samarbejde med Destination Nord
Flere større danske møde- og konferencebyer har kig på Aalborgs placering som en stor og stærk by for møder og konferencer, nationale som internationale, og arbejder intenst på at udfordre på faciliteter, service og priser. I Aalborg kan AKKC (Aalborg Kongres & Kultur Center) konstatere, at ordrebogen, trods de andre stærke konferencebyers stræben, er fyldt til efteråret.
AKKC kan nu melde ud, at huset har vundet udbuddet på store konferencer, der tidligere har gæstet Aalborg f.eks. Socialdemokratiet, NNF-kongresser, KL’s jobCAMP, Dansk Fjernvarme, Geoforum, Finansforbundets kongres samt store begivenheder som Gin Festival og Idrætsmødet. Derudover er der også vundet udbud til kvalitetskonferencen RKKP. I efteråret betyder det en meget stor belægning og omsætning i AKKC. En omsætning der ikke kun er afgørende for AKKC, men også af stor vigtighed for mange hoteller, restauranter, taxabranchen, flyselskaber samt detailhandelen i Aalborg og Nordjylland.
Udover det imponerende efterår har AKKC i samarbejde med Destination Nord arbejdet for og i de kommende år vundet: HK Privat, Dansk Metal, KL’s Social- og Sundhedspolitiske Forum, Kommunal Økonomisk Forum, KL’s Børn & Unge Topmøde samt Kommunalpolitisk Topmøde.
- Vores tætte samarbejde med Destination Nord er f.eks. afgørende for, at vi kan afgive tilfredsstillende bud på nogle af de store nationale konferencer, hvor prisen fra hotellerne, som Destination Nord er forhandlende på, er afgørende for at vi vinder, og dermed bringer mange, mange tusinde overnattende mødedeltagere til byen. Destination Nord er blevet en stærkere turistorganisation ift. AKKC, hvor vi nu løfter samarbejdet både nationalt og internationalt til et nyt niveau for sammen at fokusere og styrke erhvervsturismen i Aalborg og Nordjylland, siger Nicolaj Holm, adm. direktør i AKKC.
Hos Destination Nord er den styrkede fælles indsats et helt klart fokusområde inden for erhvervsturismen.
- Erhvervsturismen i Aalborg fylder normalt 2/3 af en samlet turismeomsætning på 4 mia. kr. Vi har været og er stadig stærkt presset på grund af Coronaen på erhvervsturismen, og derfor er det nu enormt positivt at kunne melde, at der er forretning på vej langt ind i 2022. Vi har etableret et stærkt samarbejde med AKKC og hotellerne og kan levere et attraktivt og konkurrencedygtigt produkt, udtaler Tonny Skovsted Thorup, adm. direktør ved Destination Nord.
Ovenpå over et års nedlukning på grund af Corona-restriktionerne har AKKC formået at nytænke, udvikle og styrke sin profil på det danske marked for kongresser og konferencer.
- Vores mål er at være Nordens bæredygtige mødested, og det har vi f.eks. lige cementeret ved at forpagte al restaurantdrift i AKKC til MEST. Fremover vil det mærkes for de godt 160.000 årlige mødekunder og alle andre naturligvis. Vi er desuden som det første eventsted blevet verdensmål-certificeret, så også på dette område kan fremtiden bare komme an. Vores bæredygtigheds-strategi viser inden for mødesektoren nu helt tydeligt, at det lønner sig, at vi er First og Fast Movers for bæredygtigheden i denne branche, fortæller Nicolaj Holm.
AKKC har desuden professionaliseret sin kommercielle profil, ved at samle tre udførende afdelinger møder, messer og event under én ny stor kommerciel hat, således at mødekunder nu får en endnu større professionalisme og service til at arrangere og afholde konferencer, fagmesser, fester og underholdning. En helt usædvanlig styrke og konkurrencefordel for AKKC og for Nordjylland.