Bæredygtigheden i AKKC bliver synlig
31/12 2018

Bæredygtigheden i AKKC bliver synlig

Så nu er tiden kommet til visuelt at vise alle, Aalborg Kongres & Kultur Centers unikke bæredygtige image i branchen, og det sker, når det store hus fra mandag den 31. december går i grønt. Et nyt og helt anderledes grafisk design og logo skal vise den nye identitet og fremtiden for AKKC.

– Vores nye logo er grønt, for det er netop den farve, som langt de fleste associerer med, at noget er bæredygtigt. Udover at tænke på ressourcer i miljømæssig forstand, har vi også som en del af bæredygtighedsbegrebet fokus på mennesker og vores omgivende samfund, og vi mærker allerede i 2019, at strategien og placeringen som Danmarks første bæredygtige eventsted giver resultater, og vi forventer langt mere i årene der kommer, siger Nicolaj Holm, direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center.

AKKC går uden tvivl et forrygende godt år i møde, hvor omsætningen i alle tre forretningsområder – kultur, møder og kongresser og messer og udstillinger ser ud til at sprænge rammerne.

På kulturen er det salget af de store koncerter som Anne, Sanne og Lis samt Maroon 5 samt de store musicals som Terkel, Evita, Sanne the musical og Mamma Mia, der sammen med comedy og stand-up booster billetsalget.

Møde og konferenceafdelingen kan se frem mod et af de største år nogensinde med over 30 nationale og internationale møder med 300 til 4.200 deltagere. Messeafdelingen har ligeledes i 2019 et højt aktivitetsniveau f.eks. med den store internationale fiskerimesse DanFish International, Outdoor og den traditionsrige Forårsmessen, hvor f.eks. dyrkning i haven får langt større fokus helt i tråd med AKKC’s grønne profil. Dertil kommer Bryllupsmesse, Krop-Sind-Ånd Helsemesse, Mulighedernes Dag og Retro Guld.

– Vi møder hver eneste dag interesse for vores bæredygtige profil, og senest har vi ved en stor mødemesse spurgt mødeplanlæggere om betydningen, og hvad de vægter mest, at vi kan tilbyde, og hvordan vi kan hjælpe dem med at spare på ressourcerne. Og de fortalte os, at der er interesse for og en vigtighed i, at eventlokationer tænker bæredygtighed ind. Desuden pegede de heldigvis også på de tiltag, vi har som en del af driften som et bæredygtigt eventsted. Der er uden tvivl kommet en stor opmærksomhed i mødeindustrien omkring bæredygtighed, og her kan AKKC bruge sit afsæt som First Mover til at skaffe sig et lufthul ned til de øvrige konkurrenter i branchen, fortæller Nicolaj Holm.

Det nye logo er skabt af Konxion, som også selv fokuserer meget på ressourceforbrug f.eks. ved deres store Modern Marketing Zoo i januar, hvor man kan gå på opdagelse i den digitale verden. Her er temaet Zoo, og hele konceptet inklusive maden er tænkt både ud fra koncept og ressourceforbrug.

– Vi har valgt AKKC til vores store Modern Marketing Zoo, for der er i dag i den grad fokus på bæredygtighed og alle FN’s verdensmål. Som certificeret eventsted er vi sikre på, at AKKC står ved de ting, man siger. Konxion mærker selv en kæmpe efterspørgsel fra vores kunder på at gå den vej. Bæredygtighed er så meget på dagsorden, og virksomheder er bl.a. med de nye medievaner så gennemsigtige, at alle de små historier pludselig også har betydning. Med andre ord, vi er ikke stærkere, end det vi gør og siger, fortæller Thomas Thomsen, adm. direktør i Konxion.