Backstage
marts 2024

Læs artiklerne i deres fulde længde herunder!

Rul ned

Scenetårnet
af Nicolaj Holm

CEO i AKKC | nh@akkc.dk

For femte år i træk slår vi omsætningsrekord i AKKC. Årsregnskabet for 2023 er netop godkendt, og det ser rigtig godt ud! Vores omsætning i 2023 er på 116,7 mio. kr., og vi ender samlet set med et overskud på omkring en halv mio. kr. Jeg kan ikke være andet end en stolt og tilfreds direktør.

Når vi kigger fremad, ser det heldigvis heller ikke ud til, at fremgangen stopper – tværtimod. Budgettet for 2024 viser et bedre år end 2023 – og 2025 viser sågar allerede nu et bedre år end 2024. Det må siges at være gode udsigter.

At vi slår rekord for femte år i træk (hvis vi ser bort fra 2020, som var et bemærkelsesværdigt Corona-år med nedlukninger, restriktioner og generel uforudsigelighed) er et resultat af, at vi har en klar vision for, hvad AKKC er og skal være. Vi har altså skabt en strategi, der bærer frugt.

Når jeg ser tilbage på 2023, kan jeg konstatere, at det blandt andet lykkedes os at skabe store nyheder omkring vores egen store fiskerimesse, DanFish International, vi fik skudt det helt nye kulturkoncept, Drivhuset, rigtig godt i gang, og så fik vi ikke mindst afviklet mange store kongresser med nogle af de største spillere på markedet.

Og vores kunder vælger heldigvis ikke kun at være i Aalborg én gang. De vender tilbage til os gang på gang, fordi vi kan levere et godt produkt til dem, og de ved, at vi eksekverer professionelt.

At kunderne vender tilbage, nye kunder kommer til, og vi kan lave så godt et regnskabsresultat, ville simpelthen ikke kunne lade sig gøre uden nogle dedikerede og professionelle medarbejdere, som virkelig løfter i flok, tager ansvar og spiller hinanden bedre. Jeg må bare sige, at jeg har det bedste team!

Som budgetterne for de kommende år indikerer, vil vi fortsat fremad i AKKC. Vores nuværende strategi strækker sig frem til 2025, og vi har en klar vision for, hvor de næste år skal føre os hen. Der er allerede gang i flere projekter – og i de kommende måneder sker der endnu mere.

Derudover har vi også en ambition om at løfte vores afledte effekt på Aalborg endnu mere.

Da vi havde DanFish International i 2023 var samtlige hotelværelser i Aalborg omegn belagt. Derudover brugte både udstillerne og de besøgende, som kom fra hele 47 forskellige lande, byens restauranter, butikker m.m. i et enormt stort omfang.

Vi lavede en udregning, der viste, at DanFish genererede en afledt effekt på Aalborg på min. 39 mio. kr., og sådan er det hver gang, vi har de store arrangementer.

Så når vi vil endnu mere, er det ikke kun fordi, det skal komme AKKC til gode. Det skal være til hele Aalborgs bedste.

Nu har vi tal på at vores indsatser virker

AKKC’s nye klimaregnskab viser blandt andet, at vi har nedbragt vores CO2e-udledning med 28% fra 2019 til 2022. Arbejdet med bæredygtighed stopper bestemt ikke her – og fremgangen, der viser sig i klimaregnskabets tal, giver blod på tanden til at gøre endnu mere.

Det er i samarbejde med ingeniørvirksomheden NIRAS, at AKKC har fået udregnet det nye klimaregnskab for at få konkrete tal på, hvordan vores forskellige indsatser virker og potentielt kan forbedres.

Klimaregnskabet har taget udgangspunkt i årene 2019 og 2022 og er primært udført på baggrund af AKKC’s indkøbsdata samt forbrugsdata (el-, varme- og brændstofforbrug) – og det må siges at være enormt positive tal, der er kommet frem.

I AKKC har vi nemlig formået at nedbringe vores CO2e-udledning med 28% fra 2019 til 2022.

Nedbringelsen er blandt andet resultatet af, at vi har optimeret vores energiforbrug, f.eks. har vi udskiftet en stor del af vores belysning til LED, nedbragt vores varmeforbrug og reduceret i vores dagligdagsforbrug af energi i huset ved helt lavpraktisk at slukke lyset, når det ikke er nødvendigt.

– Et andet spændende tal fra klimaregnskabet viser, at vi har nedbragt vores udledning af CO2e pr. omsat mio. kr. fra 38,2 ton CO2/mio. kr. i 2019 til 23,4 ton CO2/mio. kr. i 2022. Det betyder med andre ord, at nedbringelsen af CO2-udledningen er sket på trods af et fortsat højt aktivitetsniveau i huset, og dét er virkelig vigtigt, fortæller Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

Ekstra blod på tanden
Blandt andre store indsatsområder i AKKC er indkøb, hvor vi har udskiftet mange ikke-genanvendelige materialer til genanvendelige.

Vi har f.eks. investeret i skærme, som reducerer print. Derudover har vi også et enormt stort fokus på affaldssortering, både i og bag publikumsområderne, hvor der er fokus på at hæve den i forvejen flotte genanvendelsesprocent på 55 yderligere.

– At arbejde med bæredygtighed kan nogle gange være en lidt ”fluffy” størrelse, hvor det kan være svært at forklare konkret, hvordan de forskellige indsatser indgår i det store billede. Men med det nye klimaregnskab har vi nu tal på, at vores indsatser virker. Det står sort på hvidt, holdt op imod vores første klimaregnskab fra 2019, og det giver virkelig blod på tanden til at fortsætte, for vi er slet ikke i mål endnu, forklarer Jan Kvistborg, chef for Sponsor & Bæredygtighed i AKKC.

I 2017 fik AKKC som de første – og indtil videre eneste – ISO-certificeringen 20121 for bæredygtige events. Udover ISO-certificeringen har vi også været certificeret med DNV’s verdensmålscertificering siden 2020, ligesom vi i 2022 overtog driften af det store NBE-netværk (Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark).

AKKC’s nye madscene:
Podium er åbnet

I januar åbnede dørene til AKKC’s nye a la carte restaurant, Podium. Lækre smagsoplevelser, glade kunder og gode anmeldelser har præget billedet siden åbningen.

AKKC kan nu bryste sig af at have en a la carte restaurant. Noget, der har været i planen længe, og som i januar blev en realitet.

Det er ejerne bag Restaurant AKKC by MEST, den succesfulde trekløver, Mette Nygaard Klausholm, Stefan Klausholm Petersen og Michel Lycoops, der har udarbejdet et klart koncept for AKKC’s nye madscene, Podium.

Menukortet på Podium indeholder en del klassiske retter – både franske og danske. Det inkluderer blandt andet rørt tatar, Moules marinières og Croque Madame, som bliver krydret med gode danske frokostretter. F.eks. en gammeldags modnet sild eller en håndpillet rejemad.

En rigtig restaurant
Podium er siden åbningen blevet taget godt imod af både gæster og anmeldere. Restauranten er i starten åben hver dag til frokost, lørdag aften samt til udvalgte kulturforestillinger.

Den har været rigtig godt besøgt, og anmelderne fra byens lokale medier var enstemmigt enormt begejstrede, da de lagde vejen forbi Podium på åbningsdagen.

MigogAalborg skrev blandt andet, ”Vi er blæst bagover af det niveau, som de erfarne kræfter viste allerede på dag et”, og ”Podium er et sted, hvor man har lyst til at spise. Et sted man har lyst til at nyde. Et sted, hvor man har lyst til at være. En rigtig restaurant”.

Hos Podium er de svært tilfredse med den måde, restauranten er ”blevet skudt i gang” på.

– Vi er så glade for, at det koncept, vi har udtænkt for Podium, rammer plet. Både for de mange frokostgæster, som også inkluderer en del erhvervsfolk, og for dem, der ønsker en lækker a la carte oplevelse i weekenden, siger Mette Nygaard Klausholm.

Som noget nyt vil der også løbende være forskellige arrangementer på Podium. Det første er allerede linet op, da Podium i samarbejde med Otto Suensons vine holder Winemaker’s Dinner 25. april med anmelderroste vine tilsat en lækker menu.

Ønsker du at vide mere om Podium, kan du læse mere på www.restaurantpodium.dk

A Delicious Circle of Happiness!

Det var blot ét af mange spændende synspunkter, der blev præsenteret til AKKC’s egenproducerede konference Work Life, der havde sin ilddåb 24. januar, og som efterlod sig stor begejstring blandt både oplægsholdere og deltagere. Work Life har trivsel på arbejdspladsen i højsædet og vender retur til næste år.

Stress, 4-dages arbejdsuge og intergenerationelt arbejdsklima var blot nogle af temaerne til Work Life 2024.

Det var første gang, AKKC slog dørene op til den egenproducerede konference med fokus på medarbejdertrivsel – og det var ikke mindst en dag, der vakte stor begejstring hos både oplægsholdere og deltagere.

For tænk på, hvor mange timer af vores liv, vi bruger på arbejdet. Derfor er emnet så ufatteligt vigtigt – og ikke mindst spændende at dykke ned i.

– Work life og engagerede medarbejdere er det absolut vigtigste for alle virksomheder og dermed også for os. Hvis du skal tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere, så skal du have et miljø, der er fedt at være i. Derfor synes jeg, at den her konference er kanonvigtig, siger Svend Pedersen, direktør for People & Culture ved Sanistål om konferencedagen.

Work Life var struktureret på en måde, så deltagerne kunne gå fra dagen med både inspiration og konkrete redskaber, de kunne tage med hjem og implementere i deres egen organisation.

For trivsel på arbejdspladsen er nemlig altafgørende for fastholdelse af medarbejdere. Når vi trives som medarbejdere, er vi ganske enkelt mere tilbøjelige til at være engagerede og produktive i vores arbejde.

– Det er megafedt at få tips, tendenser og trends ift., hvad det er, der rører sig. Det er også vildt inspirerende at blive drevet til at blive ved med at arbejde med det og blive ved med at gøre det bedre, udtaler Jeanett Kaare, partner i bureauet Weltklasse og talsperson for Aalborg Karneval, som deltog i konferencen.

Vender retur næste år
Og så til ”A delicious circle of happiness” – for hvad er det? Det var oplægsholderen Charlotte Lockharts beskrivelse af en 4-dages arbejdsuge, hvor man som medarbejder får 100% løn, arbejder 80% af en normal arbejdsuge og arbejder med 100% produktivitet.

Den kombination kan ifølge hende være med til at påvirke os som “hele mennesker”. For når vi pludselig får tid i overskud til at være mere sammen med familien, træne, få en ny hobby osv., påvirker det vores arbejdslivs-privatlivscirkel på en positiv måde, som også giver lavere sygefravær, mere arbejdsglæde, højere effektivitet, mindre stress og endeligt viser sig på virksomhedens bundlinje.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen 2. april 2025, hvor Work Life konferencen vender tilbage!

Tydelige tendenser:
Købsmønster er ændret

Der er generelt godt gang i billetsalget lige nu. I AKKC’s kulturafdeling spotter de nogle tydelige tendenser; comedy og familieforestillinger er særligt populære hos billetkøberne, og købsmønstret har ændret sig i forhold til tidligere.

2 x Sebastian Klein, 2 x Skatteøen, 4 x Pippi Langstrømpe – alle udsolgte familieforestillinger i AKKC indenfor det seneste halve år. Dertil kommer, at kommende forestillinger som Hr. Skæg – Verdens bedste dag og 4 x Emil fra Lønneberg også allerede nu har god fart på billetsalget.

Men det er ikke kun familieforestillingerne, der hitter. Også comedy – særligt med store, danske og internationale navne – er noget billetkøberne har øje på.

Her kan Nikolaj Stokholm, Mick Øgendahl, Jimmy Carr, Michael McIntyre, Specialklassen, Lasse Madsen og Linda P fremhæves som nogle af de store billetslugere det seneste år.

I AKKC’s kulturafdeling er de ikke i tvivl.

– Det er tydeligt, at der bliver prioriteret at bruge penge på kultur. Folk vil gerne have nye oplevelser, og det virker også som om, at gode kulturoplevelser er noget, de vægter højt at give videre til deres børn, siger Kristine Ringstrøm Kock, Producer i AKKC.

Ændret billetmønster
Det er ikke kun de ovenstående genrer, AKKC’s kulturafdeling kan se en tendens i.

Også købsmønstret til kulturarrangementerne har ændret sig markant indenfor de seneste år, og her gælder tendensen over den brede vifte.

– Vi kan se, at det både er forestillinger til det yngre og mere modne publikum, hvor købsmønstret er ændret. Det kommer typisk til udtryk ved, at der bliver solgt en stor del billetter, når forestillingerne sættes i salg, men nu kommer der pludselig også en stor ”slutspurt”, som vi slet ikke så tidligere. Jeg tror, det handler om, at folk venter og ser, om de har tid, lyst og penge til at tage afsted. Så mange køber billetter langt senere end før, siger Kristine Ringstrøm Kock.

At købsmønstret og efterspørgslen på bestemte genrer ændrer sig, er også noget, der stiller krav til AKKC’s måde at arbejde med kultur. Det påvirker både det indhold, som kulturafdelingen prioriterer at gøre plads til i programmet, men også den måde som presse- og marketingafdelingen skal planlægge indsatserne på.

– Vi arbejder selvfølgelig på fortsat at præsentere publikum for høj kvalitet i alle de forestillinger, vi vælge at præsentere. Det gælder indenfor alle genrer. I forhold til familieforestillingerne er det også en klar prioritet, at det skal være en oplevelse for både børn og voksne, når de er afsted sammen, forklarer Kristine Ringstrøm Kock.

Sparringspartner på Nordjysk Erhvervstopmøde

Når Dansk Industri (DI) i august for første gang slår dørene op til det nordjyske erhvervstopmøde ”Et fremtidssikret Nordjylland” i Aalborghallen, bliver det i nært samarbejde med AKKC, hvor eventafdelingen har været sparringspartner. Det første døgn var der allerede 100 tilmeldinger i hus.

Dansk Industri samler for første gang de nordjyske regionalforeninger til ét samlet erhvervstopmøde, når de byder indenfor til ”Et fremtidssikret Nordjylland” i AKKC 27. august.

Erhvervstopmødet bliver stedet, hvor nogle af de vigtigste emner lige nu – beskæftigelse, teknologi og infrastruktur i Nordjylland – bliver sat i fokus.

AKKC’s eventafdeling har samarbejdet med DI helt fra start om alt lige fra tematikker og programindhold til strukturering og underholdning, og det gode samarbejde har resulteret i et spændende arrangement med tre paneldebatter med en lang række relevante deltagere, keynote speakerne Bjarne Corydon og Mette Kaagaard, nordjyske site events og underholdning ved sanger og sangskriver ELBA fra Thy.

I DI er man begejstret for samarbejdet med eventafdelingen i AKKC.

– Det er fedt at samarbejde med de dygtige folk hos AKKC. De ved, hvad der kan lade sig gøre i huset, og hvordan man får det hele til at spille sammen. Det giver en kæmpe tryghed, når man står med sådan et stort arrangement i hænderne. Vi har sparret om alt fra lokaler og format til indhold og oplevelser, og jeg føler mig overbevist om, at vi har skabt et koncept og et mødested, der kan samle hele regionen, siger Henrik Marcher Larsen, seniorchefkonsulent hos DI.

Som supplement til det indholdsmæssige i erhvervstopmødet har eventafdelingen været behjælpelige med forslag til at strukturere lokalerne i huset på den bedst mulige måde i forhold til arrangementet, at vælge de rette bordopstillinger og kreere det rette fysiske udtryk, pynt m.m. til arrangementet.

Derudover var AKKC’s presse- og marketingsafdeling også med på sidelinjen i forhold til udarbejdelsen af titlen på arrangementet samt tekst til invitationen.

AKKC fungerer på den måde som en sparrings- og samarbejdspartner på det fulde arrangement og er med til at lette mange detaljer for arrangøren – i dette tilfælde DI.

Det nordjyske erhvervstopmøde blev fra start taget flot imod af medlemmerne, hvor hele 100 tilmeldinger tikkede ind i løbet af det første døgn, og de nærmer sig det dobbelte med hastige skridt.

AKKC stærkt repræsenteret til Optimeet i Forum

Onsdag 20. marts indtog et hold skarpe AKKC’ere Skandinaviens største møde- og eventmesse, Optimeet, sammen med en række branchekollegaer fra Nordjylland.  

I AKKC tror vi inderligt på, at Nordjylland er det allerbedste sted at mødes – ja, vi er en smule partiske, men med god grund!

Der er nemlig ikke ret mange andre store kultur- og konferencehuse i Danmark, der kan byde på den nærhed og enkelhed, som vi i AKKC tilbyder til både tog, bus og fly for slet ikke at tale om, at man hos os er i gåafstand til 1.833 hotelværelser og et hav af restauranter.

Hertil kommer vores arbejde med bæredygtig omstilling og ansvarlighed, som vi efter bedste evne tænker ind i alt, hvad vi gør, så vi kan vejlede vores gæster til at tage mere bæredygtige valg.

Vi er selvfølgelig opsatte på at dele alle disse overbevisninger med verden omkring os, og derfor sendte vi et hold skarpe AKKC’ere mod Skandinaviens største møde- og eventmesse i Forum onsdag den 20. marts, hvor Optimeet-messen løb af stablen.

Traditionen tro stod vi skulder ved skulder på den flotteste fællesstand med vores dygtige branchekollegaer fra Destination Nord, Aalborg Convention Bureau, Arena Nord, Color Hotel Skagen, Comwell Hotel Hvide Hus, NILLES Rejser, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg og Utzon Center.

Her mødte vi både en masse af de kunder, som vi løbende har fornøjelsen af i AKKC, men vi fik også talt med en masse nye, potentielle kunder, der forhåbentligt lægger vejen forbi os i fremtiden, efter de har hørt mere om de mange muligheder, vi tilbyder.

Senere i år kommer Optimeet til AKKC ifm. Optimeet-dagen, hvor der inviteres til en dag fyldt med inspiration til møder, konferencer og events.

Optimeet-dagen løber af stablen i AKKC den 5. december 2024, og gæsterne kan se frem til speedmeetings med de allerbedste i branchen, opleve spændende foredrag med nogle af Danmarks skarpeste hjerner og ikke mindst have mulighed for at netværke og udveksle idéer, så vi kan skabe uforglemmelige oplevelser sammen.

Brugte borde og tæpper får nyt liv

At give brugte materialer et nyt liv er en kæmpe glæde i AKKC’s arbejde med bæredygtighed. Og der er enorm interesse for at aftage.

Brugte messetæpper til best’erne
Når vi i AKKC går ud med gode brugte materialer på Facebook og LinkedIn, så er Aalborg og Nordjylland på tæerne.

Det viste sig både, da vi i slutningen af året forærede brugte messetæpper efter brug til bl.a. DanFish International og igen i januar, da vi skulle have udskiftet konferencebordene, der bruges i de mange mødelokaler rundt i huset.

Over halvdelen af alle de brugte messetæpper blev afhentet, og skal nu gøre cirkulær glæde og gavn, som det, de er skabt til, og ikke som restaffald i forbrændingsovne.

Tæpperne får nye liv som f.eks. røde hesteløbere ved ridestævner, tæpper til bedsteforældre i udestuen eller isterningeposer til saunagus for at nævne nogle få og kreative ideer fra dem, der afhentede.

Konferenceborde skabte kø
I januar kunne vi igen byde på brugte lækkerier, da husets konferenceborde fra 1. og 2. sal skulle udskiftes.

Det blev et tilløbsstykke, og på Facebook var der over 400 reaktioner på opslaget, der spredte sig med lynets hast.

De brugte men stadig smukke borde, hvor der var langt over 100 styks, kunne hentes efter først til mølle-princippet, og da dagen for afhentning oprandt, holdt der en lang kø uden for AKKC’s lukkede parkeringsområde, hvor bordene kunne afhentes!

Slet ikke alle fik, men mange kørte glade derfra med traileren fyldt med en bæredygtig AKKC-historie.

Want
more?

Vil du se de tidligere udgaver af Backstage?

Ja tak!