Backstage
marts 2023

Læs artiklerne i deres fulde længde herunder!

Rul ned

Scenetårnet
af Christian Kjeldsen

Head of Culture & Events i AKKC | ckj@akkc.dk

Penselstrøg i flotte grønne nuancer, plantevægge i fine formationer og samling af helt nye møbelsæt. Det er bare noget af det spændende ombygningsarbejde, der foregår i og omkring Europahallen lige nu for at gøre klar til premieren på vores nye koncept Drivhuset onsdag 13. april. Og vi glæder os virkelig til at se, hvordan nordjyderne tager imod det nye koncept, der ikke er set magen til på den nordjyske kulturscene.

Nu er det efterhånden en god måneds tid siden, vi kunne løfte sløret for Drivhuset. Et nyt kulturkoncept, vi har arbejdet fokuseret på gennem mere end et år, og hold da op, hvor var offentliggørelsen kulminationen på de mange tanker, brugerundersøgelser, konceptudviklingsmøder, præsentationer og kreative idéer, der har været i spil for at finde frem til det helt rigtige Drivhus-koncept.

Vi var overvældet over den gode modtagelse fra både samarbejdspartnere, gæster af huset og medierne, og nu hvor ombygningen og udsmykningen for alvor begynder at tage form, kan vi mærke forventningens glæde til at åbne dørene og byde de mange publikummer indenfor.

Nogle af de nøglebegreber, som vi arbejder med gennem de kommende år i AKKC, er, at vi skal være kreative, eksperimenterende og modige.

Drivhuset er et eksempel på, at vi arbejder fokuseret med alle tre begreber, fordi det netop er noget helt nyt på den nordjyske kulturscene. Vi har kreeret muligheden for, at fællesskabet kan spire gennem en hyggelig lounge-optakt med brætspil, fællesspisning ved langborde og et værtskab, der vil lægge op til, at vi skal komme hinanden lidt mere ved – og måske ovenikøbet snakke med nogle nye mennesker på en ganske almindelig onsdag eller torsdag aften.

Og så skal der selvfølgelig være unik underholdning. Netop ordet unik er godt betegnende for det, der kommer på scenen i Drivhuset. Der vil typisk være et musikalsk hovednavn eller hoved-act indenfor comedy, podcasts m.m., som bliver suppleret af et eller flere supportnavne, hvilket også er en måde for AKKC at understøtte det kulturelle vækstlag. Sammensætningen af navne til Drivhus-arrangementerne er arrangeret af AKKC, og vil derfor være unikke for arrangementer landet over.

En af AKKC’s kerneværdier er, at vi bedst udvikler os gennem stærke samarbejder, og det er også tænkt ind i Drivhuset. For eksempel har vi stærke, lokale samarbejdspartnere som Spar Nord, Aalborg Spilforsyning og lokale kunstnere med på holdet.

Derudover har vi rakt ud til lokale kulturbrugere og derigennem sammensat en fokusgruppe, som har været med til at evaluere på Drivhus-konceptet, og på den måde også har været med til at påvirke den måde, som det hele har udformet sig på.

Fokusgruppen vil også fortsat fungere som en form for ambassadørkorps for Drivhuset, ligesom de to Drivhus-værter, vi netop har ansat, bliver en fasttømret og aktiv del af oplevelsen til arrangementerne.

Onsdag den 13. april går det hele løs til premieren. Her er vores hovednavn den kendte sangerinde Oh Land, som bliver supporteret af den nye stjerne Emely. Allerede kl. 16 åbner dørene til vores hyggelige loungeområde, hvor gæsterne kan komme og spille brætspil eller hyggesnakke med lidt lækre drikkevarer.

Kl. 18 er det tid til fællesspisning, som bliver ved langborde i Europahallen. Restaurant AKKC by MEST har kreeret to lækre retter – en vegansk ret med saltbagt selleri eller en kødret med gammeldags kyllingesteg – som publikum har valgt allerede ved køb af deres billet. Og kl. 20 går det så løs med koncerten, hvor Oh Land og Emely fortryller publikum med deres mange smukke sange.

Ved Drivhus-premieren er der musik med siddepladser på programmet, men derudover vil hvert arrangement være forskelligt. Der er for eksempel også comedy, podcast-shows og ståkoncerter med mulighed for at publikum kan folde sig ud på dansegulvet.

Fælles for Drivhus-arrangementerne er, at der altid er lounge og fællesspisning inkluderet, og at de foregår onsdag eller torsdag aften, og dermed bliver en god måde at få et afbræk i hverdagen.

Det hele er samlet til en billetpris på 260 kr. for hvert arrangement, og at holde billetprisen på det niveau, har været en væsentlig prioritet for os, så de fleste har mulighed for at være med.

Mens det flotte malerarbejde finder sted, planteudsmykningerne bliver placeret korrekt og de sidste borde og stole bliver samlet og sat op, glæder vi os til at byde velkommen i Drivhuset onsdag 13. april og alle de andre gange, der allerede er i programmet for 2023 og 2024.

For ambitionsniveauet for Drivhuset stopper ikke her – tværtimod. Vi har allerede mange flere kreative, modige og eksperimenterende Drivhus-idéer i spil.

Største regnskabsår nogensinde

2022 blev det største regnskabsår i AKKC’s historie. Med en omsætning på 111 millioner kroner slog 2022 den hidtidige rekord med intet mindre end 20 millioner.

2022 var et yderst spændende år i AKKC. Store konferencer og kongresser på stribe, en succesfuld messe i Grønlands tredje største by Ilulissat og en række udsolgte forestillinger og events såsom 4 x Horror Night, Jason Derulo, Jimmy Carr, Anders Matthesen og Otto er et næsehorn. Omsætningen for 2022 er da også det højeste nogensinde med 111 millioner kroner, hvilket er en fremgang på 20 millioner i forhold til 2021, som havde den hidtidige rekord.

– Vi er yderst tilfredse med 2022-regnskabet. Resultatet på bundlinjen bliver påvirket af, at der har været stigende forbrugsudgifter og nogle ekstraordinære renoveringsomkostninger, men der er ingen tvivl om, at AKKC-medarbejderne har gjort en ekstraordinær indsats i 2022, og det viser sig ikke mindst i en rekordstor omsætning, fortæller AKKC-direktør Nicolaj Holm.

Nu kan AKKC se frem mod et spændende 2023 med en fyldt kalender, hvor forventningen er, at omsætningen vil stige yderligere.

AKKC går sammen med
alle de store i Danmark

AKKC er for nylig blevet medlem af Dansk Industris store netværk DI Venues, hvor vi nu danner fælles front sammen med store danske aktører som Bellagroup A/S, MCH, Royal Arena, Parken Sport & Entertainment m.fl.

DI Venues er en del af branchefællesskabet DI Turisme og Oplevelser og er etableret som en særlig indsats for arenaer, messe-, konference- og spillesteder. Nu er AKKC også blevet medlem af netværket, der tæller alle de store danske aktører indenfor branchen.

– Der er mange organisatoriske, politiske og netværksmæssige styrker i, at DI samler de store aktører i Danmark i ét netværk, og at AKKC som Nordjyllands store hus kan være med til at påvirke og sætte en dagsorden for branchen, ser jeg meget frem til. Under covid-19 pandemien oplevede vi som aktører, at vi manglede et sted at stå sammen for at løfte dagsordenen, og det har vi fået her, siger AKKC-direktør, Nicolaj Holm, om medlemskabet i DI Venues.

De første møder i det store netværk har allerede været afholdt, så arbejdet er i fuld gang. Fælles for alle venues er, at de står med en række udfordringer, som netværket kan bidrage til at belyse og løse sammen.

Det kan dreje sig om samarbejde med myndigheder, konkurrencevilkår, større skattepolitiske dagsordener, tiltrækning af events og konferencer, konkurrencevilkår og digitalisering. AKKC har da også noget at komme til bordet med, når der er møde med de andre danske aktører.

– Der er flere eksempler på forskellige udfordringer og temaer inden for branchen, hvor vi er kommet frem til nogle rigtig fornuftige løsninger i Nordjylland. Det bunder ikke mindst i vores nordjyske tilgang til at samarbejde på tværs af virksomheder og brancher, hvor vi udvikler os sammen og løfter i flok, fortsætter Nicolaj Holm.

Selvom omdrejningspunktet for samarbejdet i DI Venues bliver Advisory Board for Venues, vil det også bestå af flere små subnetværk, hvor de forskellige aktører kan mødes om forskellige temaer såsom bæredygtighed og HR.

Tørt forbrugerstof leveret
med glimt i øjet

Landets ypperste juridiske hjerne inden for forbrugerlovgivning besøgte for første gang Aalborg, for at sætte NBE’s medlemmer og AKKC’s sponsorer ind i, hvordan de markedsfører ”grønne” produkter lovligt.

Normalt gæster hun kun Aalborg Universitet, men denne gang var rammerne AKKC, hvor Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark (NBE) og AKKC’s sponsorer sammen var indbudt til at blive klogere på, hvordan man undgår greenwashing.

Siden 2008 har Christina Toftegaard Nielsen været Forbrugerombudsmand, og selvom hun i det daglige skal håndtere svære juridiske spørgsmål for at beskytte forbrugerne mod falsk markedsføring, leverede hun et underholdende og indsigtsfuldt foredrag.

Hvorfor så både løfte pegefingre og anmelde virksomheder i stor stil til politiet? Fordi mister forbrugerne tilliden til markedsføringen af grønne produkter, så betyder det, at det rammer de virksomheder, der faktisk fortæller de rigtige budskaber i deres markedsføring.

Så har både virksomheder, der investerer i den grønne omstilling og forbrugerne tabt til dem, der markedsfører uden at have fakta og data i orden.

Møde-menuen har
nået nye højder

Vores gæster har taget rigtig godt imod vores nye buffetområde på 1. sal, som blev indviet i februar. Her kan alle mødedeltagere holde energiniveauet oppe med sunde og søde lækkerier dagen lang.

Konceptet er simpelt og ikke mindst lækkert! Når man køber en mødepakke, hvor al forplejning er inkluderet, kan mødedeltagerne frit benytte den nye buffet, hvor de finder alt fra kolde til varme drikke, sunde snacks til søde desserter og meget, meget mere.

– Det er enormt enkelt for mødearrangøren med det nye buffetområde, fordi det gør det nemt at organisere en dag. Der vil altid være både mad og drikke til fri afbenyttelse lige meget, hvornår man for eksempel holder pauser i løbet af dagen, forklarer Tanja Markussen, der er Head of Meetings & Congresses i AKKC.

Det er Restaurant AKKC by MEST, der står bag både mad og drikke i det nye buffetområde, og her er der lagt fokus på, at der skal være noget for enhver smag.

Der vil for eksempel altid være noget sundt såsom sprøde grøntsager og knækbrød, men der vil også være lidt til den salte eller søde tand med små flødeboller eller desserter. Alt maden på den lækre buffet er hjemmelavet med fokus på økologi og bæredygtighed, og der er ovenikøbet også hjemmelavede drikkevarer tilgængelige.

– Den måde buffeten er opbygget på med små, fine portionsanretninger gør det nemt for os løbende at fylde op med lækre madvarer i løbet af dagen efter behov. Det er også med til at mindske madspild – men man må selvfølgelig tage så mange små retter, som man har lyst til, siger Jeanette Olesen, der er Quality & Compliace Manager hos Restaurant AKKC by MEST.

Temperaturen er taget
– og den er stadig hot

Runde to af en GAIS-trivselsmåling blandt AKKC’s medarbejdere har vist forsat højt niveau af arbejdsglæde, hvor topscorekategorierne omhandler kollegaskab, ledelse og professionel mestring af arbejdsopgaverne.

Ligesom første gang i foråret 2022, tog næsten alle AKKC-medarbejdere sig tid til at besvare det anonyme spørgeskema i forbindelse med anden runde af AKKC’s GAIS-trivselsmåling. I spørgeskemaet bliver der blandt andet målt på, om jobbet giver mening, hvad kolleger betyder, medbestemmelse, balance, mestring af jobbet og ledelse.

Og der er fortsat gode resultater blandt AKKC-medarbejderne, hvor den samlede score for arbejdslyst igen ligger på et højt niveau med scoren 80, der er et godt stykke over landsgennemsnittet på 72.

De tre topscorekategorier i undersøgelsen giver endnu en gang en førsteplads til det gode kollegaskab, som også er kendetegnene ved, at det ofte internt omtales som ”AKKC-familien”. Kollegaskabet bliver skarpt efterfulgt af kategorien ledelse, der indtager andenpladsen.

– Jeg er overbevist om, at en stor årsag til den høje score inden for ledelse beror på, at vi arbejder i små, tætte teams, hvor lederen arbejder i nær kontakt sammen med medarbejderne, siger Lisbeth Hove Vibestrup, der er HR- og økonomichef i AKKC.

Den flotte tredjeplads går til kategorien mestring, der blandt andet indeholder spørgsmål omkring faglig tilfredshed, forandringer og om kompetencerne matcher arbejdsopgaverne.

– Da vi tog målingen første gang, besluttede vi os for at arbejde fokuseret med kategorien balance, hvor vi siden har gennemført små kurser omkring stress og stressforebyggelse. Og vi kan faktisk se, at kategorien er steget en lille smule denne gang i forhold til sidst. Så det er skønt at indsatserne giver pote, fortæller Lisbeth Hove Vibestrup.

Efter den nye runde af GAIS-målingen bliver der i den kommende periode lagt vægt på kategorien medbestemmelse, hvor der skabes et individuelt fokus på emnet hos medarbejderne i MUS-samtalerne.

Nu kan der snart være 4.000
stående i Aalborghallen

Ståkoncerterne i Aalborghallen bliver snart endnu større! AKKC arbejder lige nu på at hæve kapaciteten til 4.000 publikummer fra de 3.100, der er tilladelse til på nuværende tidspunkt.

Vi er netop ved at runde en marts af, hvor der har været to store ståkoncerter i Aalborghallen med henholdsvis Jonah Blacksmith og Tobias Rahim. Snart bliver der plads til endnu flere stående publikummer ved vores største scene – op til 4.000 stk. for at være helt nøjagtig.

Lige nu er arbejdet i fuld gang med at få godkendelse til de ekstra 900 publikummer i forhold til den kapacitet, vi har godkendelse til i dag. Og vi er godt på vej.

Byggesagen er godkendt, og der er nogle forbedringer, der skal foretages i forbindelse med nødudgange m.m., før den endelige godkendelse kan gå igennem. Forbedringsarbejdet forventes at være færdiggjort ved udgangen af april, så forøgelsen af kapaciteten kan allerede indgå ved efterårets store arrangementer.

Der er også andre forhold, som vi er ekstra opmærksomme på i forbindelse med forøgelsen af kapaciteten. For eksempel, at vi har kigget nærmere på at optimere flowet i vores garderobe, at der vil være et forøget pres i salen, og alle publikummer skal have mulighed for at se noget.

Det betyder, at der i højere grad skal bruges storskærme og andre tiltag, som giver de mange publikummer en god oplevelse, når de er til ståkoncert i Aalborghallen.

Nutid, datid, kagetid, altid…

Restaurant AKKC by MEST har ansat en konditor, som kreerer en verden af søde lækkerier til husets mødedeltagere. På Stefanies vagt går ingen sukkerkolde.

Udover at Restaurant AKKC by MEST har en bager, der laver det lækreste friskbagte brød, har de nu også fået en konditor med på holdet. Stefanie Lykke Laibjørns speciale er at folde sig ud i en verden af søde og friske lækkerier, som AKKC’s mange mødegæster nu får muligheden for at tage på opdagelse i.

– Vi har ansat en konditor, fordi vi med vores nye buffetområde til mødedeltagerne i huset, har mulighed for at skabe et langt større udvalg. Vores mål er at skabe en gastronomisk smagsoplevelse og bringe høj kvalitet, også når det gælder kager og chokolade, ud til de mange gæster i huset, fortæller Mette Nygaard Klausholm, direktør i Restaurant AKKC by MEST.

Og konceptet for de mange skønne sager er helt klart – der skal være mulighed for at smage meget forskelligt, og der skal være mange varierende smagskombinationer på buffeten.

– Mit mål er at skabe noget lækkert for både øjnene og smagsløgene for vores mange gæster. Det er små anretninger med kager, flødeboller og fyldte chokolader. Det skal være sådan, at man som gæst ”tør” at smage på en masse forskelligt og ikke kun spise sig mæt i én stor dessert, fortæller Stefanie Lykke Laibjørn.

Med de mange lækre konditorkreationer kan mødedeltagerne holde energien høj og koncentrationen skarp hele dagen, når de tager plads til et møde eller en konference i AKKC.

Nu ruller AKKC på el

Som led i vores arbejde med bæredygtighed er AKKC’s firmatransport skiftet fra diesel til el. I tæt samarbejde med Pedersen & Nielsen A/S har vi nemlig erhvervet os en Renault Kangoo.

I 2022 blev Renault Kangoo kåret til Årets varebil. Og takket være Pedersen & Nielsen A/S holder der nu en af dem ved AKKC. Vi har nemlig skiftet vores forrige varevogn, som kørte på diesel, ud med en Renault Kangoo, der er en ren el-varebil.

Den nye varebil bliver brugt til diverse ærinder i nærområdet, og lige om lidt indtager den vejene i Aalborg med en flot Drivhus-trailer på. Her skal den indgå i at skabe opmærksomhed omkring vores nye Drivhus-koncept.

Derfor har vi indrettet en trailer med et drivhus på, som flere af AKKC’s medarbejdere vil drage på tur i nærområdet med for at fortælle om konceptet.

Vores nye el-varebil er udsmykket i AKKC’s grafiske udtryk – og selvfølgelig i smukke, grønne nuancer.

Humørhabitter designet ud af kasserede bannere

Gennem hele processen har der været højt humør. Derfor er det måske ikke så underligt, at CEO Nicolaj Holm har døbt hans og bæredygtighedschef Jan Kvistborgs nye design-habitter som humørhabitter. De to kendte Aalborg-designere, Helene Billingsøe Martinsen og Ing-Britt Niss tog modigt AKKC’s udfordring med at sy i kasserede bannere op.

Kan det lade sig gøre at designe og sy habitter i vores kasserede 25 kvadratmeter store bannere, så de både sidder godt og er til at bære? AKKC havde et ønske om at ville visualisere husets arbejde for at revitalisere og recirkulere så mange af husets materialer som muligt, og tanken faldt på muligheden for at skabe nogle unikke habitter.

Svaret er ja, for både Nicolaj Holm og Jan Kvistborg bærer gerne habitterne ved særlige lejligheder. Og ikke kun i design- og syprocessen har det kaldt på humøret – den reaktion kommer også fra husets gæster. Så er samtalen om verdensmål nr. 12 om ansvarligt forbrug og produktion i gang sådan på hverdagsniveau.

De to kendte Aalborg-designere har stor erfaring i skabelsen af kostumer fra teatrets og revyens verden, så de tog udfordringen, selvom materialet for dem var helt ukendt, og faktisk meget besværligt.

Mission Completed og nu venter der design og syning af fire japansk-inspirerede kimonoer til andre medarbejdere i AKKC.

AAU og NBE
lander samarbejdsaftale

I knap 8 måneder har AKKC driftet et sekretariat for det stærke nordjyske erhvervsnetværk for bæredygtig erhvervsudvikling, NBE, der har knap 140 medlemmer. Arbejdet indebærer blandt andet at lave samarbejdsaftaler med universitet, så der sikres viden og udvikling i netværket hos medlemmerne.

AAU’s Institut for Planlægning og NBE underskrev i begyndelsen af året en samarbejdsaftale, og har som grundlag en gensidig forpligtelse til at videreføre og videreudvikle netværket. Som det er sket i nu 15 år.

Viden og udvikling skal sikre, at de, der er medlemmer af foreningen, er sikret muligheder for at bruge netværket til at fremme virksomheden i dens bæredygtige erhvervsudvikling.

AAU deltager aktivt i forretningsudvalg og bestyrelse repræsenteret ved lektor Mette Alberg Mosgaard, som har været en af de store drivkræfter for NBE i det mangeårige samarbejde med universitetet.

Derudover samarbejdes der om nationale og internationale projekter, Det Grønne Rejsehold, screeninger, netværksmøder, individuelle møder med virksomheder, strategiudvikling af NBE og et par årlige forskningspublikationer om NBE-aktiviteter.

Det unikke samarbejde har lige siden foreningens fødsel i 2008 været én af de store styrker i netværket, og er set med danske øjne skabt i en tid, hvor klimadagsordenen og bæredygtighed langt fra stod så stærkt på samfundets dagsorden som i dag.

Want
more?

Vil du se de tidligere udgaver af Backstage?

Ja tak!