Scenetårnet
af Nicolaj Holm
CEO i AKKC | [email protected]
Da vi mod slutningen af 2023 så frem mod planerne for de kommende år, lå det ikke i kortene, at 2024 skulle være så betydningsfuldt et år for AKKC, som det er blevet.
Når jeg nu sidder her i december 2024 og kan se tilbage på, hvad AKKC har opnået i året, der er gået, må jeg indrømme, det er med en følelse af både stolthed og tilfredshed.
Jeg tror, at jeg bedst kan sammenligne det med Corona-tiden, hvor vi satte fart på og tog et kvantespring i AKKC – det har vi også gjort i år. Så dér, hvor vi forventede, at 2024 blev en parentes i AKKC’s væksthistorie, kan vi tværtimod konstatere, at året mere viste sig at blive et springbræt ind i fremtiden end en parentes. Ikke mindst fordi vi har lagt kimen til nogle meget store arrangementer de kommende år.
Her er vores kontrakt om arrangementer 1.-12. juli i forbindelse med det danske EU-formandskab næste år den helt store succeshistorie fra året, der er gået. Det er intet mindre end den største kontrakt i AKKC’s 71-årige historie, og arbejdet med planlægning, at klargøre huset osv., er allerede i fuld gang.
Et emne, som vi i høj grad har arbejdet med i det forgangne år, er Employer Branding. Her har de af vores medarbejdere, der har haft lyst, fået undervisning i, hvordan de kan arbejde med LinkedIn – og vi har opfordret dem til at dele historier om deres hverdag og arbejdsliv i AKKC. Et år senere kan vi se, at AKKC’s medarbejdere i alt har lavet 700 opslag. Til sammenligning har Danish Crown, som har arbejdet med Employer Branding i fem år, lavet 800 opslag på et år. Det er altså virkelig et flot engagement AKKC’s medarbejdere har lagt for dagen!
Og hvorfor er Employer Branding så vigtigt? At vi fra AKKC’s side i endnu højere grad begynder at fortælle om det, vi gør og viser, at vi indenfor mange områder går forrest, giver os mulighed for at påvirke andre virksomheder, personer – ja, samfundet omkring os.
Vi viser verden, hvad Aalborg kan – og håber, at andre vil følge med. Det gælder blandt andet inden for bæredygtighed og nogle af de HR-tiltag, vi har etableret det seneste år. Her må vi sige, at vi flere gange er blevet overvældet over den respons, vi har fået, og vi er flere gange blevet kontaktet af de lokale og landsdækkende medier på baggrund af personlige opslag på LinkedIn.
Og hvad venter der så forude?
2025 bliver et virkelig spændende år i AKKC’s historie. Som tidligere nævnt, bliver vi værtssted for EU-formandskabet i 12 dage, og i april byder vi indenfor til KL’s Klimatopmøde, som vi ekstraordinært har vundet kontrakten på. Den kontrakt er igen med til at cementere vores position som Danmarks foretrukne kongrescenter, og at vores arbejde omkring bæredygtighed ikke blot er med til at reducere CO2-udledningen, men også skaber nye forretningsmuligheder. Det er nemlig også arbejdet med bæredygtighed, som EU-formandskabet i høj grad udspringer af.
Næste år kan vi også igen åbne dørene til DanFish International, der er vores store messe indenfor erhvervsfiskeri. Messen genererer ca. 39 mio. kroner til Aalborg i løbet af de tre dage i oktober, vi gennemfører den, og den bliver besøgt af intet mindre end 47 forskellige nationer.
Derudover ser vi også frem til at arbejde videre med vores egenproduktioner Work Life, NET ZERO pathways, Drivhuset og Julemysteriet.
Et spændende år er forude – men først skal vi alle nyde julen og alle de skønne traditioner, der følger med.
Jeg ønsker dig en rigtig god jul og et godt nytår.