Backstage
december 2024

Læs artiklerne i deres fulde længde herunder!

Rul ned

Scenetårnet
af Nicolaj Holm

CEO i AKKC | [email protected]

Da vi mod slutningen af 2023 så frem mod planerne for de kommende år, lå det ikke i kortene, at 2024 skulle være så betydningsfuldt et år for AKKC, som det er blevet.

Når jeg nu sidder her i december 2024 og kan se tilbage på, hvad AKKC har opnået i året, der er gået, må jeg indrømme, det er med en følelse af både stolthed og tilfredshed.

Jeg tror, at jeg bedst kan sammenligne det med Corona-tiden, hvor vi satte fart på og tog et kvantespring i AKKC – det har vi også gjort i år. Så dér, hvor vi forventede, at 2024 blev en parentes i AKKC’s væksthistorie, kan vi tværtimod konstatere, at året mere viste sig at blive et springbræt ind i fremtiden end en parentes. Ikke mindst fordi vi har lagt kimen til nogle meget store arrangementer de kommende år.

Her er vores kontrakt om arrangementer 1.-12. juli i forbindelse med det danske EU-formandskab næste år den helt store succeshistorie fra året, der er gået. Det er intet mindre end den største kontrakt i AKKC’s 71-årige historie, og arbejdet med planlægning, at klargøre huset osv., er allerede i fuld gang.

Et emne, som vi i høj grad har arbejdet med i det forgangne år, er Employer Branding. Her har de af vores medarbejdere, der har haft lyst, fået undervisning i, hvordan de kan arbejde med LinkedIn – og vi har opfordret dem til at dele historier om deres hverdag og arbejdsliv i AKKC. Et år senere kan vi se, at AKKC’s medarbejdere i alt har lavet 700 opslag. Til sammenligning har Danish Crown, som har arbejdet med Employer Branding i fem år, lavet 800 opslag på et år. Det er altså virkelig et flot engagement AKKC’s medarbejdere har lagt for dagen!

Og hvorfor er Employer Branding så vigtigt? At vi fra AKKC’s side i endnu højere grad begynder at fortælle om det, vi gør og viser, at vi indenfor mange områder går forrest, giver os mulighed for at påvirke andre virksomheder, personer – ja, samfundet omkring os.
Vi viser verden, hvad Aalborg kan – og håber, at andre vil følge med. Det gælder blandt andet inden for bæredygtighed og nogle af de HR-tiltag, vi har etableret det seneste år. Her må vi sige, at vi flere gange er blevet overvældet over den respons, vi har fået, og vi er flere gange blevet kontaktet af de lokale og landsdækkende medier på baggrund af personlige opslag på LinkedIn.

Og hvad venter der så forude?

2025 bliver et virkelig spændende år i AKKC’s historie. Som tidligere nævnt, bliver vi værtssted for EU-formandskabet i 12 dage, og i april byder vi indenfor til KL’s Klimatopmøde, som vi ekstraordinært har vundet kontrakten på. Den kontrakt er igen med til at cementere vores position som Danmarks foretrukne kongrescenter, og at vores arbejde omkring bæredygtighed ikke blot er med til at reducere CO2-udledningen, men også skaber nye forretningsmuligheder. Det er nemlig også arbejdet med bæredygtighed, som EU-formandskabet i høj grad udspringer af.

Næste år kan vi også igen åbne dørene til DanFish International, der er vores store messe indenfor erhvervsfiskeri. Messen genererer ca. 39 mio. kroner til Aalborg i løbet af de tre dage i oktober, vi gennemfører den, og den bliver besøgt af intet mindre end 47 forskellige nationer.

Derudover ser vi også frem til at arbejde videre med vores egenproduktioner Work Life, NET ZERO pathways, Drivhuset og Julemysteriet.

Et spændende år er forude – men først skal vi alle nyde julen og alle de skønne traditioner, der følger med.

Jeg ønsker dig en rigtig god jul og et godt nytår.

Backstage-område har
fået en makeover

Fra hvide vægge til farverige toner og finurlige møbelløsninger. Vores backstage-område bag Aalborghallen er blevet forvandlet til flotte, indbydende oaser.

I forrige udgave af Backstage-nyhedsbrevet fortalte vi om, hvordan vores 1. sal er blevet forvandlet til The Green Scene i løbet af sommeren. Der er dog flere steder i huset, der har fået en væsentlig opgradering, og en af dem er vores backstage-område bag Aalborghallen.

Vi har taget en snak med AKKC’s Art Director, Maia Karen Roikjær Nielsen, der står bag den nye, farverige vision for backstage-området, der blandt andet bliver brugt som kunstnernes garderober, før de skal optræde på Aalborghallens store scene.

– Normalt er backstage-områder ofte holdt i mørke og neutrale farver. Men vi har valgt at vende det om. Vi har i stedet taget den dynamiske og iøjnefaldende farvepalette i brug. Farver har nemlig en fantastisk evne til at skabe en positiv atmosfære. De skaber stemninger, fremkalder følelser og giver personlighed til rummene, fortæller Maia Karen Roikjær Nielsen.

Og det må siges at være noget af en forvandling backstage-området har gennemgået. Ved hjælp af gode kollegaer og samarbejdspartnere er den nye vision blevet ført ud i livet.  Fra hvide, neutrale lokaler, som efterhånden havde en del år på bagen, til lokaler med forskellige farvetemaer og nye møbler.

– Det har været mit mål, at rummene huskes for at være mere end blot et opholdsrum. Og det er blandt andet her, at farverne kommer ind. Ofte synes jeg, at vi kan være bange for at eksperimentere med farver i frygt for at det bliver for meget – men det er netop i farverne, magien opstår. Når farver bruges bevidst og modigt, kan de forvandle et rum fra det ordinære til noget ekstraordinært – og noget som huskes, uddyber hun.

Når der skal renoveres i et hus som AKKC, betyder det også, at der skal tænkes i bæredygtige løsninger. Derfor blev det gamle inventar foræret bort og fik på den måde nyt liv. Og det, der kunne genanvendes i lokalerne forblev.

– De mange spejle og lamper, der blandt andet fungerer som sminkeborde for de mange kunstnere, er forblevet i samtlige lokaler, og de fungerer virkelig godt i samspil med det nye look, så på den måde kan nyt og gammelt ofte gå rigtig godt i spænd, siger Maia Karen Roikjær Nielsen.

Tid til at tale om trivsel

I AKKC slår vi dørene op til anden udgave af vores velbesøgte konference Work Life onsdag 2. april 2025 under temaet ”Et fælles sprog for trivsel og tryghed”. Og temaet er ikke valgt uden grund, for tallene taler desværre deres tydelige sprog.

Ifølge FALCK’s Sundhedsbarometer 2024 oplever hver sjette dansker i arbejde ofte eller hele tiden, at arbejdspresset er for stort. Derudover kan 3 ud af 10 danskere være i risiko for stress eller depression. Oven i det viser barometeret, at 7 ud af 10 danskere føler, at deres arbejdsplads mangler en kultur, der gør det muligt at tale åbent om trivsel og mentale udfordringer.

– Vores trivsel på arbejdspladsen forgrener sig ud i hele livet. Og vi ved, at det gør en forskel at tale om svære emner som mistrivsel, arbejdspres og stress på arbejdspladsen. Derfor er ambitionen med Work Life at hjælpe organisationer til at opbygge et fælles sprog for det svære – og på den måde give medarbejdere og ledere mulighed for at skabe bedre trivsel på arbejdspladserne rundt i Danmark, fortæller Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

Ambitionen med årets Work Life-konference er at sparke gang i en samtale, der skal skabe et sprog for både trivsel og tryghed – og programmet er spækket med eksperter, praktikere og professionelle, der alle står klar til at dele ud af deres viden og erfaringer inden for området.

Konferencen kickstartes af kultursociolog Emilia van Hauen, der har fokus på, hvordan man kan vende forskelle mellem generationer på arbejdspladsen til fordele. Herefter præsenterer professor Thomas Bredgaard resultaterne af Arbejdsmarkedets Tryghedsbarometer 2024, der viser en sammenhæng mellem utryghed og stress.

Tidligere krise- og gidselforhandler, Morten Christensen, taler om tillid og relationer i arbejdslivet, mens Katrine Asp-Poulsen og Stephen Holst deler erfaringer om psykisk arbejdsmiljø og kriseledelse set fra medarbejdernes synspunkt. Vi afslutter dagen med Dennis Nørmark, der diskuterer fremtidens ledelse inspireret af fortiden.

Vi ser frem til en inspirerende og vigtig dag med plads til netværk og nye relationer, og ikke mindst gode diskussioner på tværs af brancher og udfordringer.

Se hele programmet her.

Det’ sørme, det’ sandt,
det’ genanvendt!

Der er ingen tvivl om, at julen er noget helt særligt i AKKC. Hele december – og også en del af november – er huset pyntet med julelys og juletræer. I år kan vi dog tilføje endnu en juleudsmykning, som er af lidt større betydning.

I husets forhal pynter nemlig de fineste julestjerner, som den socialøkonomiske virksomhed Ornli’ har produceret af gamle tæpper, der tidligere har været brugt under konferencer og messer.

Jeanne Debes, der er direktør hos Ornli’, formår sammen med sine dygtige medarbejdere at se muligheder i alt det, vi andre smider ud. Til daglig arbejder flere kontanthjælpsmodtagere og fleksjobbere i Ornli’ med at skabe genanvendelige designs af tekstile affaldsmaterialer ud fra det princip, at vi skal være ordentlige med vores forbrug, vores miljø og vores mennesker – noget, der ligger AKKC’s arbejde med bæredygtighed meget nært.

Og det er langt fra første gang, der kommer spændende ting ud af Ornli’ og AKKC’s partnerskab. Tidligere har Jeanne Debes og hendes team blandt andet produceret tasker, indkøbsnet, sleeves, mobilcovere og urtepotteskjulere af gamle messetæpper og bannere. Men denne gang er det altså julestjernerne, der pryder forhallen, så både medarbejdere og gæster kan nyde godt af den genanvendte julepynt.

Jeanne Debes startede sin virksomhed tilbage i 2016 med det formål at sikre borgere på kanten af arbejdsmarkedet en meningsfyldt hverdag. I dag tæller Ornli’ omkring 14 borgere og seks fastansatte, som håndterer pakkeopgaver for virksomheder og forvandler kasserede tekstiler til unika produkter.

AKKC har fået
ny kommerciel chef

I oktober hentede vi den erfarne leder Lars Rønnov til AKKC som ny kommerciel chef med ansvar for at bestride og udvikle området Business & Event, der inkluderer vores erhvervsområder møder, konferencer, messer og events.

Mandag 21. oktober trådte 46-årige Lars Rønnov ind på administrationsgangen for første gang i AKKC som ny kommerciel chef. Her er han blevet leder for den nyetablerede afdeling Business & Event, som er en samling af AKKC’s erhvervsområder møder, konferencer, messer og events.

– I AKKC har vi gennem flere år arbejdet med at nedbryde siloer i organisationen og arbejde langt mere på tværs. I den forbindelse samlede vi afdelingerne Møder & Kongresser, Salg & Messer og Event til enheden Business & Event før sommerferien, og med ansættelsen af Lars Rønnov til at stå i spidsen for det område, er vi allerede godt i gang med at styrke samarbejdet og udvikle os betydeligt indenfor området, siger Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

I Business & Event er Lars Rønnov blevet leder for otte medarbejdere i samarbejde med Head of Business & Event, Tanja Markussen, der har arbejdet med møder og kongresser i AKKC gennem 34 år. Derudover er han også blevet en del af AKKC’s strategiske ledergruppe, der tæller direktør Nicolaj Holm, HR- og økonomichef Lisbeth Hove Vibestrup, Sponsor og bæredygtighedschef Jan Kvistborg, Facility Manager Jesper Ring og pressechef Anna Højen.

Lars Rønnov er kommet til AKKC med mange års erfaring som leder i Salling Group og senest som HR- og kommerciel direktør i Aarhus Lufthavn. Derudover har han en diplomuddannelse i ledelse fra Niels Brock med fokus på forandringsledelse, coaching og strategisk lederskab samt en Executive MBA fra Aalborg Universitet i strategi, innovation og økonomi.

Efter at have siddet i stolen som kommerciel chef i to måneder, er Lars Rønnovs begejstring for arbejdet med at styrke området Business & Event kun blevet styrket.

– Jeg har brugt de seneste måneder på at få AKKC ind under huden, og jeg må sige, at jeg er meget imponeret over alt det, huset og medarbejderne kan. Der er en enormt stor faglighed på tværs af huset, som er med til at få både store og små arrangementer til at spille. Arbejdet med at få skabt et styrket samarbejde på tværs af Business & Event og at sætte kompetencerne endnu bedre i spil er også så småt påbegyndt, og jeg glæder mig til at arbejde videre med det efter juleferien, så vi kan tilbyde vores kunder nogle endnu stærkere produkter i fremtiden, siger Lars Rønnov.

Forberedelserne til EU-formandskabet
er i fuld gang

1.-12. juli 2025 hejser vi de europæiske flag på Europa Plads, når det danske EU-formandskab holder deres første danske møder i Aalborg.

Om lidt over et halvt år overtager Danmark formandskabet for EU’s ministerråd. Her i AKKC er vi stadig enormt begejstrede over, at vi har sikret os den største kontrakt i husets 71-årige historie –hvor vi skal huse de første møder og konferencer for ministre og embedsmænd fra hele Europa fra 1.-12. juli. Derfor er vi selvfølgelig også allerede i fuld gang med forberedelserne.

For at blive klar samarbejder vi både med Udenrigsministeriet og PET om de officielle og sikkerhedsmæssige rammer for arrangementet. Vi er i tæt dialog med Aalborg Kommune om at få husets rammer og omgivelser klar til de prominente gæster. Og sidst men bestemt ikke mindst internt i organisationen, hvor vi har ansat Frederikke Skall til at koordinere det store projekt og de mange mødeaktiviteter. Frederikke er heldigvis godt klædt på til opgaven, da hun kender huset efter både at have været servicemedarbejder og haft forskellige roller i afdelingen Business & Event.

Vi ser frem til en juli måned fyldt med møder og livlig aktivitet, før ministerkaravanen rykker videre til de andre danske venues, der skal huse det danske EU-formandskab hen over efteråret og vinteren.

Tre år i træk
– en juletradition er skabt!

I AKKC elsker vi at skabe oplevelser. Ikke mindst i juletiden! Vores gratis julearrangement med åbningen af De Syngende (Jule)Træer tiltrak for tredje år i træk et fantastisk fremmøde, og julestemningen var enorm med 300 levende lys og julemusik i trækronerne.

Det er ingen hemmelighed, at vi er stolte over De Syngende Træer i AKKC. Adgangen til træerne i Kildeparken er åben og gratis alle årets dage – og det er en oplevelse, der samler alle generationer. For det er internationale stjerner i alle aldre og fra næsten alle verdenshjørner, der har plantet træerne i parken, og går man forbi i parken, ser man voksne par, der deler et kys til musikken under trækronerne, børnehavebørn, der trykker på standerne og danser eller unge mennesker, der holder picnic under træerne om sommeren.

Og så er der juletiden – den er noget helt særligt ved De Syngende Træer. I over 10 år har vi ved juletid forvandlet træerne til De Syngende (Jule)Træer, hvor 62 af parkens i alt 96 træer spiller julemusik, som de internationale stjerner har indspillet.

De seneste tre år har vi markeret åbningen af parken med De Syngende (Jule)Træer med korsang, hundredvis af levende lys og en bod med julelækkerier på 1. søndag i advent, og det er for mange blevet en juletradition – og ovenikøbet en gratis en af slagsen i den dyre juletid.

Sådan foregik det derfor også på 1. søndag i advent i år, og det var smukt at opleve det flotte fremmøde af mennesker, der fik sig en ordentlig omgang julestemning – og ikke mindst et smukt syn af de 300 levende lys i tusmørket, mens julemusikken spillede og mange af dem havde gløgg og æbleskiver i hånden.

Børn, deres forældre og bedsteforældre havde en hyggelig julestund sammen – og dét er en tradition, vi gerne vil værne om. Vi glæder os derfor allerede til næste år.

Want
more?

Vil du se de tidligere udgaver af Backstage?

Ja tak!